::Wallahi Watallahi Wabillahi::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

:: Here is my journey! ::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Thursday, October 25, 2012

::2012 Aidiladha::

Assalamualaikum warahmatullah

Alhamdulillah..terima kasih Allah ..bagi lagi aku peluang hidup. Alhamdulillah.
Salam dan selawat ke atas junjungan Rasulullah, ahlul bait, sahabat2 baginda
muslimin muslimat mukminin mukminat seluruh dunia

"Allahuakbar Allahuakbar ...."

takbir raya bergema. walaupun bukan lah raya aidilfitri, cuma aidiladha tapi tidak kurang penting dalam hidup umat islam.

Sesungguhnya Kami (Allah) telah memberi engkau (ya Muhammad) akan kebajikan yang banyak. Oleh itu dirikanlah solat kerana Tuhanmu ( pada Hari Raya Haji) dan sembelihlah (binatang) korbanmu (sebagai ibadah dan mensyukuri nikmat Tuhanmu).” (Surah al-Kauthar : ayat 1-2)

walaupun takde baju raya untuk aidil adha (eh...ade ke org buat?)

tapi ibrah sempena hari mulia ni banyak yg kita ambik.

ingat tak kisah Nabi Ibrahim A.S? dan anaknya dan isterinya???

I know you know.......ahaaaaa (Oh My English!)

taaaaappiiiii

jom la kita ingat balik kisah tersebut. entah mana aku baca hari tu....
kisah pasal Nabi Ibrahim...mungkin dari blog bro Hilal kalau tak silap.

terkenang aku betapa tabahnya seorang...bukan seorang...tapi satu keluarga Nabi Ibrahim...tengok kisah Siti Hajar carik air untuk anaknya Nabi Ismail? sungguh menakjubkan .

satu, tengok betapa tabahnya , sabarnya seorang yang bergelar kaum hawa taat kepada perintah Allah tanpa 'compromise' (maaf...tak ingat apa perkataan sesuai dalam bm...'mengeluh' ke?)

kedua, tengok kaum isteri sabar taat dengan suami dan sokong Nabi Ibrahim....kalau tengok drama melayu sekarang...fuhhh....suara isteri2...terkedu aku...itu baru drama..belum yang betul-betul....nauzubillah min zalik

dan banyak lagi yang kita dapat ambik iktibar ...dan teruskan jadi hamba Allah yang terbaik yang termampu kita lakukan....AYUH!!!!

tetiba semangat......

dan tengok mak aku masak...semnagat betul nak sambut aidiladha...jadi tersenyum sendiri dengan kesemangatan dia....

ape pun JOM JADI HAMBA ALLAH YANG CANTIK DI HADAPAN ALLAH...JOM!

p/s: maaf kali ni guna 'aku' ..rasa macam best pulak...... (jakun.....!maklumlah...sarawak guna kamek kitak...aku dengan kawan2 tak guna aku kau melainkan dengan budak laki...)

p/s:aku tengah cuba nak masukkan balik lagu yang aku minat kat blog. (wink* wink*)... tengok lah berhasil tak hasil yang aku cuba nih.....

P/s : doakan journey Dr. J...(entry yang aku dah hapuskan dari sini....)

p/s: nah..baca la entry terbaru Tok Guru Nik Aziz yang terbaru nih..... ::SINI...SILA BACA!!::



Jangan lupa korang ...Doa untuk saudara2 kita yang kat Syria, Burma, Palestin, Mesir, dan semua muslim yang ada kat dunia nih... amin!

wallahuallam

1 comment:

  1. "kalau tengok drama melayu sekarang...fuhhh...." Lol. True.

    Btw. Antara Aidil Adha dan Aidil Fitri, sememangnya Aidil Adha itu lebih tinggi darjatnya.
    1. Jumaat
    2. Aidil Adha
    3. Aidil Fitri

    ReplyDelete