::Wallahi Watallahi Wabillahi::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

:: Here is my journey! ::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Vacation tickers

Wednesday, October 19, 2011

:::Bila saya fikir-fikir balik...:::

Assalamualaikum warahmatullah...

Alhamdulillah...syukur kepada Allah kerana masih memberi kesihatan, kemampuan, roh, nafas dan segalanya yang ni'mat yg Dia kurniakan kepada saya...saya masih lagi bergelar seorang anak, pelajar, sahabat, mampu lagi menulis blog...and the list goes on.....



utk jd sistematik, saya bg nombor my points for today:
1. Bosankah saya?
2.jom... edar risalah!!!
3. Masalah PERASAN!

Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya. [Al-Ankabut : 69]


1. Bosan kah saya?

*kdg2 saya terfikir, BOSAN kah saya dgn semua ni? cepat2 saya istighfar semula.... Ini jalan yg Allah takdirkan utk saya....bahkan saya gembira Allah takdirkan saya di sini....kenapa saya begini??? cuba muhasabah diri sendiri....jahatnya saya..... cepat2 hilangkan perkataan BOSAN dari otak...kalau tak, memang boleh patah semangat!

* byk kali saya terfikir, walau berdozen perkataan syukur terluah di hati atau bibir, manusia slalu akan mengeluh...memang manusia suka mengeluh bukan? memang manusia diciptakan dalam keadaan [bersifat] keluh kesah..saya lah salah seorangnya....utk itu, azam saya....minimise kan mengeluh....kenapa tidak terus zero mengeluh...???sbb saya tahu, manusia ni tak boleh berubah drastik...tak boleh secara drastik...mungkin boleh cuma mungkin ada masalah dalam istiqamah kelak...kita ni walau mengeluh tak terluah di bibir, xde pun bunyi mengeluh nya pun, tapi hati kita kan transparent di depan Allah...malunye dgn Allah...[seriously!]......wallahualam...
Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika kamu sembunyikan apa yang ada dalam dada kamu atau kamu melahirkannya, nescaya Allah mengetahuinya; dan Ia mengetahui segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Dan Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. [Ali imran : 29]

*fikir balik...renung ayat di atas, nampak sangat kita ni transparent di hadapan Allah, kan???

2. jom... edar risalah!!!

* saya tgah duduk mkn dgn sahabat saya...
* saya bertanya" jom...kita edar risalah..."
*"x cukup keberanian ..."
*"jom la......bukan dorang mkn kita pun kalau kita bg dorang...risalah tutup aurat ke...risalah solat jumaat...bla bla bla..."
* " ....."

* saya pun terfikir, ermmm....best nya kalau buat risalah then distribute kat org...ala...mcm dorang promote celcom tu... baik buat risalh...ada jugak paedah nye...insyaAllah,...saya akan buat jugak benda ni walau saya sorang...semangat ! sbnrnya..attempt 1 dah dibuat...dan alhamdulillah...xde lagi orang maki hamun saya...cuma dorang senyum2 malu adalah.....saya pulak mcm bertanding marathon pulak lepas bg dorang sbb perasaan nak jalan cepat , nak lari dari dorang tu memang beyond my control...reflex!!!
ni kiranya attempt 2 la nak distribute risalah...cuma mungkin kuantiti akan digandakan...

*stkat ni, itulah plan dakwah saya... saya ni x mampu lagi tlg saudara palestin kita...nak tlg perangi MURTAD pon x tau mana channel nye....walaupun saya tau parahnya penyakit umat islam skrg....

Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (ugama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.[Surah Muhammad : 7]

Dan sesiapa yang berjuang (menegakkan Islam) maka sesungguhnya dia hanyalah berjuang untuk kebaikan dirinya sendiri; sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatupun) daripada sekalian makhluk.[Al-Ankabut : 6]

*seseorang telah menghadiahkan saya buku. tajuknya " superwife...supermom...superwomen..." buku ni not bad at all...

*byk kisah superwomen cthnya isteri2 Nabi dalam buku ni.....dan sungguh mereka sgt SUPER dalam menjadi tonggak belakang agama....! I wanna be like them!!!!

Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.[Ali imran : 31]

3. Masalah PERASAN "___"

"Why do you want to know whether he likes you or not?" said Bro. Nouman Khan

* it's true! betul betul betul... I myself having countless self-conflicts.
*biasalah tu, sbg manusia kita tak terlepas daripada merasa PERASAAN PERASAN [?]
*Perasan ada org benci kita ..
*.perasan ada org tak hard-up dgn kita[KONON]
*perasan ada org SUKA kita [ni yg slalu =) ]
*perasan ada org sindir kita
*dan byk lagi jenis2 perasan dalam diri manusia ni....

dan PERASAN yg saya nak tekankan ni adalah PERASAN ADA ORG SUKA DGN KITA [!!! = INFECTIVE STAGE]
*Bak kata Bro. Nouman dalam tazkirahnya...."kenapa sibuk nak tau dia suka kita tak? itu yg jadi permulaan kpd masalah hati" Lebih kurang mcm tu la translationnya....

*betul tu....dan azam baru saya...saya nak kurangkan perbualan dgn rakan2 lelaki satu batch saya.bukan confine kan my batch only, tp seantero dunia! . 

* teringat lagi masa kena inject Vaccine HBV selasa lepas... hampir semua kami dipilih utk kena inject. dan alhamdulillah tukang inject nye perempuan...dan dibuat kat dalam bilik...syukur...dah la kena inject i.m. kat deltoid muscle...memang sah2 la kena buat kat tempat tertutup...



* dan yg saya rasa Allah lindungi saya bila saya inject, saya ambik inisiatif sendiri utk tutup pintu bilik tu...xde pun kakak yg inject tu baham saya sbb tutup pintu...xde pon dia bg extra injection sbb sibuk tutup pintu....kenapa takut nak tutup aurat selagi situasi tu tak darurat??????????


In conclusion, utk post yg kali ni lebih kepada muhasabah diri....saya tak nak BOSAN JEMU mencari ilmu agama... sbb apa? sbb saya tau kalau saya bosan dalam perjuangan transformasi saya, saya tau saya adalah org yg lemah, kalah!!! Utk sahabat2 yg saya tak kenali/kenali ttp kita yg tgah dalam TRANSFORMASI ni...be cool... we're on the right tract. just go on. whenever we feel hard and things seem impossible for us, Allah will make it possible for us.. don't forget to ask from Him to let us make a forward step in this right tract all the time.... He is The One that brought us back to this right tract, try your best not to stop to take some rest or sleep....this tract is a special tract... once you stop to get a rest/sleep, you actually reducing the workloads of Syaitan, and you'll end up by giving it up.

Jika ada 10 org berjuang di jalan Allah, pastikan kita salah seorang daripada 9 yg lain
Jika ada 100 org yg berjuang di jalan Allah, pastikan kita lah salah seorang dpd 99 org yg lain
Jika ada 1000, jika saya adalah org yg ke 999, saya tetap digelar org yg berjuang di jln Allah...

La tahinu wa la tahzanu!!! [ jgn lemah dan jgn bersedih!!!]

Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman. [Ali Imran : 139]

Wallahualam...



2 comments: